Cold calling: wat is dat nu precies?

Cold calling

Cold calling: wat is dat nu precies?

 

Net een nieuw bedrijf opgestart? Of gewoon op zoek naar een uitbreiding
of opfrissing van uw klantenbestand? Dan bent u nergens beter dan
bij ons! Ons professionele team van specialisten luistert graag naar uw
verhaal. Na een grondige intake gaan we met u samenzitten om een passende
pitch
in elkaar te steken. Wat maakt uw bedrijf zo interessant? Waarom moet
een prospect (potentiële klant) voor ú kiezen? Een hele boterham, maar we maken
van uw cold calling een succesverhaal.

Maar waarom zou ik als onderneming nu cold calling
nodig hebben? Wel, eigenlijk is het heel eenvoudig. Een product of dienst
verkoopt namelijk zichzelf niet. Daarom gaat ons team via de telefoon
uw producten of diensten verkopen aan een prospect die daar op voorhand
nog niet in was geïnteresseerd.

Deze techniek is vooral erg effectief wanneer u iets in de
aanbieding heeft en wat nog niet bekend is bij het grote publiek. Ook
zaken die wat verduidelijking nodig hebben, zijn ideaal om tijdens een
prospectiecall op te helderen. Cold calling is ook erg geschikt voor heel specifieke
nichemarkten
en B2B-toepassingen. Een voordeel van cold calling is
dat het niet zo gemakkelijk te negeren is. Hoe bent u zelf?

Stel u eens voor: u krijgt (alweer) een vervelende
spammail van dat ene bedrijf met de vraag of u niet geïnteresseerd bent in dat
nieuwe model. Nog voor u twee woorden heeft gelezen, is de mail al in de
prullenbak beland. Zo gaat dat nu eenmaal.

Stelt u zich nu nog eens voor: u krijgt een
telefoontje van een enthousiaste medewerker met een grote productkennis, die u
ook nog eens warm toespreekt. U heeft toch onmiddellijk veel meer aandacht hiervoor?

De reden waarom prospectiecalls vaak worden uitbesteed,
is omdat het erg tijdrovend is, omdat er vakbekwame medewerkers
voor nodig zijn en omdat de meeste bedrijven het maar op bepaalde
tijdstippen
nodig hebben. Ook de taal kan soms een probleem
zijn, als u graag prospecten uit het buitenland wilt aanspreken. De
meeste verkopers vinden het ook niet leuk en stellen het maar al te
graag uit
. Kortom: het is als bedrijf een heel gedoe om een goede
cold callingdienst op te zetten.

Bij The Business Assistant weten we dit maar al te
goed. Daarom hebben we ons gespecialiseerd in dit type van verkopen. Hoewel
we steeds luisteren naar wat uw wensen en behoeftes zijn, is het onze
gewoonte om ook onze stempel te drukken op de sales pitch. Wij vinden vrijblijvendheid
erg belangrijk. Wanneer klanten geïnteresseerd luisteren naar uw verhaal, onthouden
ze zeker en vast uw boodschap wanneer deze op een aangename en enthousiaste
manier wordt overgebracht. Cold calling wordt bij ons warm calling.

Waar veel verkopers vaak de mist in gaan, is het eenvoudig
afratelen van een tekstje
en daarna vragen of de persoon aan de andere kant
van lijn geïnteresseerd is. Dit is vaak de reden waarom prospectiecalls
tegenwoordig minder populair zijn. Het is te veel gedoe. Een mail
of een post op sociale media stelt men snel op, u verzendt het en klaar.
Op die manier brengt u op een eenvoudige manier enthousiasme over.

Zo eenvoudig is het bij cold calling niet. Bij The
Business Assistant gaan we echt in dialoog met uw prospect en hebben we
geen schrik om hem/haar te confronteren. Waar liggen de klachten
en de problemen van uw prospect? Hoe speel ik hier als cold caller het
beste op in? Snel een afspraak regelen, mag bovendien geen probleem
zijn.

Waar ook veel cold callers over struikelen, is het beltijdstip.
Niets is zo vervelend dan een telefoontje krijgen wanneer u druk in de weer
bent. Daarom houden we rekening met de agenda van de prospect en bellen
bijvoorbeeld ’s middags of midden in de week, wanneer de drukke
maandag voorbij is en wanneer vrijdag nog niet in zicht is, omdat ze dan andere
zaken aan hun hoofd hebben.

Een andere zeer belangrijke eigenschap waar The Business
Assistant ook rekening mee houdt, is luisteren. Door enkel te praten,
worden de personen aan de andere kant van de lijn al snel verveeld, en
komt hun natuurlijke instinct om de hoorn neer te leggen naar
boven.

Ons team toont interesse voor de situatie van
uw prospect
en stelt vragen over hoe ze bijvoorbeeld op dit
moment te werk gaan. Hier spelen we dan handig op in door uw product of dienst
te verweven in hun verhaal. Zo wekken we de interesse van de prospect.

Weet u waarom de meeste organisaties prospectiecalls
gebruiken in hun marketingstrategie? U kunt hiermee heel persoonlijk en gericht
uw boodschap de wereld insturen
, en het is een fluitje van een cent om goede
feedback te krijgen
over uw product of dienst. Als de persoon aan de andere
kant van de lijn geen interesse heeft in uw aanbieding, vraagt ons team op uw
verzoek of ze wat feedback kunnen geven over uw product of dienst. Gemakkelijk
toch
? Zo kunt u perfect inspelen op de behoeftes van de markt.

Een studie van het befaamde Amerikaanse marketingbedrijf
Hubspot heeft trouwens aangetoond dat de meest succesvolle manier
voor uw vertegenwoordiger om in contact te komen met een prospect nog steeds via
de telefoon
is. De zilveren medaille is voor e-mailverkeer en de
bronzen medaille is voor het sociale mediaplatform LinkedIn.

Wist u dat prospectiecalls niet alleen worden gebruikt om iets
aan de man te brengen
? Het kan ook een zeer interessante techniek zijn om iets
te weten te komen
. Zo kunnen we bij The Business Assistant uw opgestelde enquête
gebruiken, of we kunnen naar de mening van de personen aan de andere
kant van de lijn vragen. Alles is mogelijk bij ons.

Ook voor headhunters is het een goed alternatief op
de hele digitale wereld. Samen met u zoeken we naar een mooi lijstje met
potentiële werknemers voor uw bedrijf
, en wij verkondigen de boodschap
waarom het zo geweldig is om voor uw bedrijf te werken.
Dat is toch net dat tikkeltje persoonlijker dan die saaie mail.

Aan wat voor soort prospectiecalls u ook denkt, om een
gesprek te laten slagen, is vooral een goede prospectkeuze vereist. Een slimme
en uitgebreide netwerkstrategie is dus erg belangrijk. Heeft u moeite om
ons een lijst of database te versturen? Dan kunnen we samen met u
bekijken wie we het beste kunnen opbellen en waarom.

Eigenlijk werkt prospecties zoeken bijna hetzelfde als de algoritmes
voor gerichte advertenties op sociale media
. Wat is er écht nuttig
voor uw prospect? Waar liggen zijn/haar interesses? Uw prospect houdt
zich bezig met X, dus kan hij misschien geïnteresseerd zijn in Y? Allemaal
vragen waar we samen rekening mee moeten houden.

Het is namelijk zo dat de ideale cold caller naar problemen
vraagt die een prospect kan hebben. De cold caller luistert er aandachtig
naar
en zoekt samen met de prospect naar oplossingen. Op deze manier
komen we tot een win-winsituatie, want de prospect heeft zijn/haar
problemen opgelost, en de cold caller heeft alweer uw product of dienst aan
de man gebracht
.

Als de prospect toch niet geïnteresseerd is, gaan we
hier ook niet verder op in, want dit zorgt alleen maar voor ergernissen
aan beide kanten van de lijn. Daarom is het veel beter dat we de database
wat uitbreiden
en zorgen dat we zo veel mogelijk prospecten kunnen
bereiken, die misschien wél geïnteresseerd kunnen zijn in uw product of
dienst.

Bij The Business Assistant houden we van transparantie.
Daarom houden we u steeds op de hoogte van de situatie. Alle nuttige
feedback
van uw prospecten houden we zorgvuldig bij en sturen we maar al
te graag naar u
, zodat u als bedrijf er nóg beter uitkomt. Zo kunt u
zich bezighouden met de activiteiten in uw bedrijf die er écht toe doen,
en weet u tegelijk hoe de prospectiecalls er voor staan.

Laten eens de essentie uit deze blog halen. Cold
calling is een zeer nuttige manier van verkopen als het op de juiste
manier
gebeurt, met voldoende passie en productkennis. Toch
ligt ongewild opgebeld worden bij de meeste mensen nogal gevoelig.
Het is dus een techniek die uw bedrijf kan maken of breken. Het is dus
van het allergrootste belang dat u gebruik maakt van echte experts
in hun vak, die weten waar ze mee bezig zijn en die zorgen voor een positieve
boodschap
, en die écht luisteren naar het verhaal en de behoeftes
van uw prospecten.

Staat de agenda van u of uw medewerkers trouwens overvol?
Dan is cold calling niet de enige dienst die we bij The Business Assistant
aanbieden
. Ons team wil u maar al te graag verder helpen. Zo bieden we ook
andere telefoniediensten aan, zoals een telesecretariaat. Nood
aan wat extra hulp bij de administratie? Tijdrovende bezigheden zoals dictaten,
verslagen of ondertitelingen uittypen doen we op dagelijkse
basis
, dus u bent bij ons aan het juiste adres!

Ook vertalingen, copywriting en andere
administratieve taken
zijn geen enkel probleem voor ons. Stuur ons even een
mailtje en we leggen met plezier uit wat ons bedrijf te bieden heeft!
Heeft u interesse in één van onze diensten of wilt u graag wat meer
informatie
? Ga even naar het tabblad Contact op deze site. Ons team
staat altijd paraat om u de beste service te geven!